Aktualności

wrz 5, 2015
Kategoria: General
Napisał: admin
Protokół posiedzenia Jury IX Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego Młodych o Wachlarz Wilhelminy
 
Jury w składzie
Małgorzata Stachowiak-Schreyner
Ada Bednarek
Daniel Jacek Stachuła
Dr Arkadiusz Ściepuro

Po zapoznaniu się z nadesłanymi pracami postanowiło:
Po raz pierwszy w historii konkursu nie przyznać Grand Prix Konkursu

W kategorii I Poezja przyznać:
Nagrodę I - Julii Banasiak z Tarnowskich Gór
Nagrodę II – Natalii Urnie z Koźmina Wielkopolskiego
Nagrodę III –Paulinie Waszkiewicz z Stargardu Szczecińskiego
Oraz równorzędne wyróżnienia dla:
Arkadiusza Kujawskiego z Płocka
Macieja Henryka Modzelewskiego z Białobrzegów
Julii Miki z Bytomia

W kategorii 2 Poezja
Nagrodę I – Patrykowi Mitzigowi z Książek
Nagrodę II – Jakubowi Koźbiałowi z Grudziądza
Nagrodę III Kamilowi Kwiecińskiemu z Lesznowoli
Oraz równorzędne wyróżnienia:
Radosławowi Jaworowiczowi z Kwidzyna
Katarzynie Spławskiej z Poznania
Aleksandrze Biela z Międzyrzecza

W Kategorii 1 Proza
Nagrodę I – Sarze Kusz z Bydgoszczy
Nagrodę II – Igorowi Kubalskiemu ze Staszowa
Nagrodę III – Gabrieli Kusz z Rzeszowa

Oraz równorzędne wyróżnienia
Joannie Majkowskiej z Gdyni
Natalii Chłopkowiak z Gdańska
Adamowi Marczykowi z Piły
Maciejowi Matraszkowi z Barłogów

W kategorii 2 proza
Nagroda I – Nie przyznano
Nagroda II – Kamilowi Kwiecińskiemu z Lesznowoli
Nagroda III – Joannie Sapa z Tarnowskich Gór
Równorzędne wyróżnienia dla:
Anny Markowicz z Radomia’
Filipa Kaczmarczyka z Wrocanki
Martyny Macul ze Złocieńca

organizatorzy skontaktują się z laureatami drogą mailową dla ustalenia szczegółów finału konkursu , który odbędzie się 12 września 2015 roku. Dziękujemy wszystkim uczestnikom i gratulujemy zwycięzcom .

gru 21, 2014
Kategoria: General
Napisał: admin
 

Konferencja "Nowy Cyrk i Sztuka w Przestrzeni Publicznej" - Katalog do pobrania!
 
 
 
 
Dostępny do pobrania jest już Katalog: Nowy Cyrk i Sztuka w Przestrzeni Publicznej!  http://kejos.org/nauka/przewodnik/

Zachęcamy wszystkich do zapoznania się z publikacjami oraz odwiedzenia strony internetowej: http://www.kejos.org
 
 

Szanowni Państwo !

W latach 70 XX w, dzięki zaangażowaniu artystów cyrku tradycyjnego i działaczy kultury francuski cyrk przeszedł reformę i zapoczątkował nowy etap w dziejach historii sztuki ruchu. Francuski model cyrku i organizacji kultury stał się symbolem innowacji, otwartości i odwagi artystycznej. Sztuka cyrkowa we Francji czy Kanadzie jest dziś częścią dziedzictwa kulturowego, jest sztuką uznaną i wspieraną przez struktury państwowe. Minęło 10 lat od momentu kiedy pierwsi zapaleńcy podjęli kroki w celu nobilitacji cyrku w Polsce. W roku 2005 grupa pasjonatów, zajmujących się cyrkiem, żonglerką i przedstawieniami ulicznymi zorganizowała pierwszy w Polsce Festiwal Nowego Cyrku i Teatru we Wrocławiu (2004 Stowarzyszenie Kejos The-at-er, 2005 Środkowoeuropejskie Spotkania Teatralno Cyrkowe). Ze względu na brak innych danych przyjmuję tę datę za początek rozwojunowego cyrku w Polsce.

Ten Przewodnik jest próbą podsumowania dekady i zgromadzenia informacji na temat aktualnego krajobrazu polskiego nowoczesnego cyrku i sztuki ulicznej. Publikacja ta jest poszerzona o inicjatywy z dziedziny sztuki plenerowej i w przestrzeni publicznej, (niekoniecznie identyfikujące się z cyrkiem ale często prezentujące tę sztukę w ramach swojej działalności) oraz niektóre inicjatywy komercyjne i z okręgu cyrku tradycyjnego. Mam nadzieję, że praca ta przyczyni się do popularyzacji krajowych artystów, producentów, pedagogów i ich projektów oraz pomoże w rozwoju i nobilitacji cyrku i teatru plenerowego jako formy sztuki w Polsce.

 

W przewodniku zostały zamieszczone wszystkie zgłoszone inicjatywy i projekty z nadesłanymi tekstami jak i znane mi inicjatywy, których źródłem były informacje znalezione w internecie. Nie podejmowałam próby oceny projektów, lecz zakwalifikowałam je do poszczególnych działów:

  • Edukacja: zajęcia, projekty socjalne i festiwale dla młodzieży i dzieci
  • Projekty artystyczne: kolektywy, teatry, cyrki, artyści skupieni w organizacjach jak i grupy nieformalne oraz ich spektakle i pokazy
  • Inspirowane cyrkiem: projekty podejmowane przez ludzi niekoniecznie uprawiających tę dziedzinę sztuki
  • Agencje artystyczne: inicjatywy działające jako agencje i na rynkach świata.
  • Festiwale: cyrkowe i plenerowe

 

Marta Kuczyńska - (Arta.Ku) Kejos

 

 

 

Niniejszy Przewodnik jest również podsumowaniem Konferencji Nowy Cyrk i Sztuka w Przestrzeni Publicznej, która odbyła się przy okazji Carnavalu Sztuk–Mistrzów w Lublinie w dniach 23-25 lipca 2014 roku. Wydawnictwo przygotowane przez Martę Kuczyńską, wspomaganą przez platformę artystyczno-badawczą Kejos zawiera podstawowe informacje o wydarzeniach, grupach, przedstawieniach, organizacjach, inicjatywach i projektach z dziedziny nowego cyrku i sztuki w przestrzeni publicznej w Polsce.

Konferencja była poświęcona nie tylko naukowym aspektom badań nad cyrkiem, ale podęła próbę integracji środowisk badaczy sztuk performatywnych i twórców związanych z nurtem Nowego Cyrku, popularyzując cyrk jako dziedzinę sztuki i przedmiot badań. Program Konferencji składał się z dwóch części: Naukowej (wykłady uznanych badaczy, referaty wybrane spośród nadesłanych propozycji) oraz Branżowej (prezentacje projektów, grup i inicjatyw artystycznych). Uczestniczyło w niej 200 widzów i zaproszonych gości z Polski i Europy.

 

Mamy nadzieję że to spotkanie artystów, producentów, animatorów, badaczy i Przewodnik przyczynią się do rozwoju naszych dyscyplin, do wzajemnego poznania i integracji środowisk, oraz do pełniejszego rozpoznania cyrku i działań plenerowych jako przestrzeni sztuki i pola badań naukowych. Dziękujemy za aktywność i inspirację. Zapraszamy do zapoznania się z aktualnym obrazem nowoczesnej sztuki w Polsce w niniejszym Przewodniku.

Zespół organizacyjny Konferencji:

  • Marta Kuczyńska - Kejos (pomysłodawca, koordynator konferencji)
  • Grzegorz Kondrasiuk - Zakład Teatrologii UMCS (koordynator części naukowej)
  • Rafał Sadownik - Carnaval Sztuk-Mistrzów (gospodarz, producent)
  • Magdalena Zylik - Warsztaty Kultury (producent)
  • Joanna Witkowska - Kejos (PR i Media)
  • Kinga Podgajna - Kejos (komunikacja, targi sztuki)
  • Natalia Gorzelańczyk - Kejos (PR)
  • Sabina Drąg - Kejos (PR, wystawa)

 

Jednocześnie zapraszamy do oglądania i wysłuchania wszystkich referatów i prezentacji wygłoszonych podczas Konferencji w Lublinie 23-25 lipca 2014 na video kanale na youtube.com:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLw4BfhTKH6cxKXY20FzyprClcFRTKo0qk 

Archiwum tekstów i literatury po polsku o cyrku i sztuce plenerowej: www.kejos.org/ar

Strona Konferencji: www.kejos.org/konferencja

 

 

 

wrz 13, 2014
Kategoria: General
Napisał: admin

 

Poszukujemy wolontariuszy!

 

Stella Polaris chce pomóc Stowarzyszeniu Inicjatywa dla Zwierząt.


Szukamy dla niego wolontariuszy z Sulechowa i okolic; niepełnoletnim: chętnym gimnazjalistom i starszym uczniom, potrzebna będzie zgoda rodziców, opiekunów.
 


Tesco w Sulechowie między dwudziestym szóstym i dwudziestym ósmym września robi zbiórkę dla zielonogórskiego schroniska dla bezdomnych zwierząt i potrzebni są wolontariusze, którzy tam pomogą: porozdają ulotki, poopowiadają o wolontariacie, naszym stowarzyszeniu, a na koniec dnia umówią się pracownikiem z Tesco i zliczą zebraną ilość karmy – mówi Aleksandra Niewiadowska z Inicjatywy dla Zwierząt.
 


Ktoś z Was ma może ochotę podziałać?

Pozdrawiamy serdecznie!

Kontakt: a.gadzinska@stellapolaris.org.pl
 
 
 
wrz 11, 2014
Kategoria: General
Napisał: admin

Sulechów, 08.09.2014

 

Protokół
VIII  Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego Młodych „ O wachlarz Wilhelminy” – Sulechów, 2014

 

Jury w składzie:

Agnieszka Gadzińska –Grądkiewicz  

Małgorzata Stachowiak –Schreyner

dr Arkadiusz Ściepuro

Daniel Stachuła

 

po zapoznaniu się z pracami nadesłanymi na konkurs postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:

 

Grand Prix – godło Walden

Zuzanna Kierwiak – Wrocław

 

POEZJA – KATEGORIA I:

Nagroda I: Ewa Medyńska – Wrocław

Nagroda II: nie przyznano

Nagroda III: Paulina Waszkiewicz – Stargard Szczeciński

Wyróżnienie: Olga Wojciechowska – Szydłowiec

Godło: Patricia Verde (prosimy o pilny kontakt i podanie danych – koperta z godłem ich nie zawierała!)

 

POEZJA – KATEGORIA II

Nagroda I: Aleksandra Dańczyszyn – Warszawa

Nagroda II: Patryk Mizig – Toruń

Nagroda III (ex aequo): Sara Ratajczak – Dłużyna oraz Agnieszka Tarnowska – Łódź

Wyróżnień nie przyznano.

 

PROZA – KATEGORIA I:

Nagroda I: Joanna Majkowska – Gdynia

Nagroda II: Irmina Flis – Nowa Dęba

Nagroda III:  Sara Anna Kusz – Bydgoszcz

Wyróżnienie: Patrycja Talar – Świebodzin

 

PROZA – KATEGORIA II:

Nagroda I: Tomasz Jan Wojciech Szymański – Warszawa

Nagroda II:  nie przyznano

Nagroda III:  Kamil Kwieciński – Lesznowola

Wyróżnienia: Urszula Pitura – Warszawa oraz Karolina Matuszewska – Tomaszów Mazowiecki 

 

 

W tym miejscu następują podpisy jurorów.

 

 

Dodatkowa informacja:

Przypominamy, że Finał VIII Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego Młodych "O wachlarz Wilhelminy" rozpoczyna się 20 września! Godzina 14:00 - Otwarty Turniej Jednego Wiersza.

Zapraszamy!

sie 2, 2014
Kategoria: General
Napisał: admin
Kuchnia Społeczna - 08.08.2014, godz. 17:00, obok Muru Miejskiego w Sulechowie przy Bibliotece Publicznej Gminy Sulechów!
 
Serdecznie zapraszamy na pierwsze spotkanie w Kuchni Społecznej. Przy własnoręcznie przygotowanych potrawach, będziemy rozmawiać o sulechowskiej kulturze, sztuce i o tym, jak ludzie porozumiewają się między sobą. Spotkamy się 08.08.2014 o godz. 17:00 przy Murze Miejskim w Sulechowie przy Biblitece Publicznej Gminy Sulechów.
 
 
Zapraszamy wszystkich na dobre jedzenie w miłej atmosferze! Ugotuj coś pysznego i przynieś na najbliższą Kuchnię Społeczną lub po prostu przyjdź spróbować co ugotowali inni.
 
Kuchnia Społeczna to nie tylko wspólny posiłek. To przestrzeń, którą bezpośrednio tworzą jej uczestnicy. Przestrzeń, którą zapełniają pomysłami na twórcze spędzenie piątkowego popołudnia.
Często mamy poczucie wyobcowania i myślimy tylko o barierach, które nas dzielą. Żyjemy obok siebie, ale zupełnie osobno. Każdy z nas ma jakąś umiejętność, wiedzę lub rzecz, którą może się podzielić z innymi, tylko nie zdaje sobie sprawy, że ktoś w naszym otoczeniu może tego potrzebować i zaoferować nam coś w zamian. Podejmując wspólne, chociażby drobne działania, możemy stworzyć coś twórczego, trwale poprawiającego, a może nawet zmieniającego naszą sytuację. A przede wszystkim mamy okazję zbliżyć się do siebie, lepiej się poznać.
 
Zasady funkcjonowania Kuchni Społecznej:
1. Kuchnia Społeczna w Sulechowie jest oddolną inicjatywą organizacji pozarządowej - Stowarzyszenie na Rzecz Kultury, Sztuki i Edukacji "Stella Polaris".
2. Kuchnia Społeczna jest formą samoorganizacji, ma charakter otwarty, co oznacza, ze każdy uczestnik/uczestniczka ma faktyczny wpływ na jej funkcjonowanie.
3. Jedzenie musi być przygotowane ze zdrowej żywności.
4. Całe jedzenie wyłożone jest na wspólny stół, wkład od każdego uczestnika/uczestniczki (oprócz gotujących) wynosi 10 zł.
5. Gotujący korzystają z Kuchni Społecznej bezpłatnie.
6. Zebrane pieniądze przeznaczamy na wspomaganie ważnych społecznie inicjatyw w Sulechowie.
 
Czyli: albo ugotujesz coś i weźmiesz ze sobą do Kuchni Społecznej, albo wrzucasz do słoiczka 10 zł.
 
6. Każdej Kuchni Społecznej towarzyszą rozmowy na temat Sulechowa i jego okolic.
 
Będzie nam bardzo miło, jeśli zechcecie coś ugotować i przyjść do naszej Kuchni Społecznej!
 
Szczegółowe informacje:
d.stachula@stellapolaris.org.pl
mietowy_krolik@wp.pl
tel. 690 003 602
osobiście w Miętowym Króliku przy ul. I. Łukasiewicza 2 w Sulechowie!
 
 
 
lip 19, 2014
Kategoria: General
Napisał: admin
Wszystkich serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w Konferencji "Nowy Cyrk i Sztuka w Przestrzeni Publicznej" - Nasze Stowarzyszenie objęło patronat nad tym wydarzeniem!
 
 
 
 
23-25 lipca 2014
START - GODZINA 11:00
TEATR STARY, STARE MIASTO, LUBLIN, UL. JEZUICKA 18
 
PIERWSZA  INTERDYSCYPLINARNA  KONFERENCJA
INTEGRACJA ŚRODOWISKA ARTYSTYCZNEGO I NAUKOWEGO
WYMIANA MYŚLI / PREZENTACJA PROJEKTÓW / PROMOCJA IDEI
 
Po raz pierwszy w Polsce odbędzie się Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa podejmująca temat Nowego Cyrku i Sztuki w Przestrzeni Publicznej. Udało nam się zaprosić do udziału w niej przedstawicieli środowisk naukowych, artystycznych i amatorskich związanych lub zainteresowanych Nowym Cyrkiem i Sztuką Plenerową w kraju i za granicą.
 
Uczestnikami gośćmi Konferencji będą między innymi:
Olga Kupcowa - Państwowy Instytut Sztuki, Moskwa; Jan Ciechowicz - Uniwersytet Gdański; Donald Lehn - Dyrektor Escuela de Circo Carampa, Madryt, Hiszpania; Irina Lappo - UMCS, Lublin; Veronika Štefanová - Cirqueon - Centrum Nowego Cyrku, Praga, Czechy; Anne-Louise Cottet - Cirkostrada network, Paryż, Francja; Rafał Sadownik - Carnaval Sztuk-Mistrzów, Lublin; Ivan Kralj- Festival novog cirkusa, Zagrzeb, Chorwacja;Ewa Wójciak - Teatr 8 Dnia; Iwona Pasińska - dyrektor artystyczny Movements Factory; Marta Szumiłowska - Festiwal Feta; Jakub Szwed - Fundacja Sztukmistrze, Lublin; Marta Kuczyńska - Kejos platforma artystyczno-badawcza,  Anna Jania - Pôle National Cirque et Arts de la Rue, Amis, Francja; Joanna Szymajda - Wicedyrektor Instytutu Muzyki i Tańca;  Mirosław Urban - zongluj.pl, inspi.pl  i wiele innych znamienitych postaci.
 
Konferencja to początek dyskusji o kondycji, historii, przyszłości i tożsamości tej dziedziny sztuki
w Polsce i na świecie. Chcemy przyjrzeć się temu zjawisku poprzez pryzmat naukowy - badawczy
i praktyczny. Inicjatorem i koordynatorem Konferencji jest Marta Kuczyńska wspomagana przez
platformę badawczo-artystyczną Kejos. Gospodarzem i producentem tego przedsięwzięcia jest
Carnaval Sztuk - Mistrzów, największy w Polsce festiwal prezentujący nowoczesną sztukę cyrkową.
 
23 LIPCA – ŚRODA
 
11.00
Otwarcie Konferencji z udziałem Zastępcy Prezydenta Miasta Lublina ds. kultury
Katarzyny Mieczkowskiej-Czerniak
 
11.15 - 14.15
CYRK - TEATR: HISTORIE
Olga Kupcowa /Państwowy Instytut Sztuki, Moskwa/ „Cyrkizacja teatru”: doświadczenia teatru
radzieckiego w latach dwudziestych
Jan Ciechowicz /Uniwersytet Gdański/ Teatr, nie cyrk (z cyrku)
Irina Lappo /Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin/ Słów kilka o „teatralizacji cyrku”
dyskusja
Sylwia Siedlecka /Uniwersytet Warszawski, Instytut Slawistyki PAN/ O przełomach w cyrku Europy
Środkowo-Wschodniej w XX wieku
Zofia Snelewska-Stempień /Uniwersytet Łódzki/ Cyrk pod skrzydłami władzy ludowej - przyczynek
do historii cyrku polskiego w latach 1945-1989
Paweł Stangret  /Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie/ Rehabilitacja cyrku
dyskusja
 
15.15 – 18.00
NOWY (?) CYRK
Grzegorz Janikowski /Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza - Wydział Sztuki Lalkarskiej
w Białymstoku/ Teatrolog patrzy na cyrk i się dziwi
Katarzyna Donner /Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L. Solskiego we Wrocławiu/ 
Idiomy (Nowego) Cyrku
Agnieszka Bińczycka /platforma badawcza Kejos, Warszawa/ Kurtyna w górę! Czyli tradycja
i historia w tle Nowego Cyrku
Olga Roszak /MSU, Uniwersytet Gdański/ - Kondycja Nowego Cyrku w Polsce
Katarzyna Dąbrowska, Agata Zapasa /Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin/
Wielokulturowość w cyrku - cyrk w wielokulturowości
dyskusja
 
20.00 ­KONafterPARTY.
Występy:
Rebeliart
Carnival Juggling Duo - „Chess Players”, „Emir”
okolice Rynku Starego Miasta w Lublinie
 
24 LIPCA – CZWARTEK
 
10.00 - 11.30
CYRK: TECHNIKI
Sabina Drąg /Uniwersytet Jagielloński, Kraków/  Klaun w kontekstach współczesności
Grzegorz Zyzik /Uniwersytet Opolski/ „Nowoczesność w starym stylu”.
Żonglerka jako łącznik między tradycją a Nowym Cyrkiem
Grzegorz Kondrasiuk /Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin/
Żongler - między dyscypliną a improwizacją
dyskusja
 
11.30 - 13.00
CYRK: ANIMACJA, EDUKACJA
Donald Lehn  /Dyrektor Escuela de Circo Carampa, Madryt, Hiszpania/ Circus in Urban Spaces
Mirosław Urban /zongluj.pl, inspi.pl, Lublin/ Pedagogika cyrku - praca od podstaw
(historia, cele, korzyści)
Ewa Dembek /Festiwal Cyrków Dziecięcych, Nowe Miasto Lubawskie; Grupa Cyrkowa „Heca”, Lipinki/
Edukacja cyrkowa w środowiskach miejskim i wiejskim - doświadczenia pedagoga i animatora
Veronika Štefanová /CIRQUEON - Centrum Nowego Cyrku, Praga, Czechy/
Circus Education Professional Schools and Czech Tendencies in Professional Circus Training
 
dyskusja z udziałem m. in.: Ewy Nogi /Prezes Zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów
i Animatorów KLANZA/, Moniki Kalinowskiej /Sztukmistrze SP 29, Lublin/, Jakuba Szweda /Fundacja
Sztukmistrze, Lublin/ (spotkanie w językach polskim i angielskim - zapewniamy tłumaczenie)
 
14.00 - 16.00
PREZENTACJE POLSKICH PROJEKTÓW
Teatry: Ewa Wójciak /Teatr 8 Dnia/  Teatr Pomiędzy Ludźmi;
Festiwale: Piotr Chlipalski Ulicznicy / Scena c - Ulicznicy - spaghetti festiwal i co z tego wynika;
Marta Szumiłowska - Festiwal FETA i produkcje plenerowe; Rafał Sadownik /Warsztaty Kultury/,
Agnieszka Wiechnik /Marketing Miasta Lublin/ - Carnaval Sztuk-Mistrzów: wydarzenie-wizytówka miasta; Paula Jarmołowicz /Ośrodek Teatralny Kana/ - Działania Ośrodka Teatralnego Kana w przestrzeniach miejskich;
Grupy i organizacje: Marta Kuczyńska, Olga Cherbor /Wrocław/ Kejos - platforma artystyczno
- badawcza; Agata Piesiewicz Bandit Quine Circus; Jakub Szwed, Magda Martyniuk Fundacja Sztukmistrze /Lublin/; Kamil „Bas” Pawełczak Kuglarstwo.pl
Przestrzeń treningowa: Zuzanna Jarmakowska Otwarta Przestrzeń Cyrkowa Carnival,  Łódź;
Projekty: Paulina Chodnicka - Kreo Circus - Grenz Kultur gGmbH;
16.00 - 18.00
OTWARTY PANEL DYSKUSYJNY: PRODUKOWANIE SZTUKI CYRKOWEJ I PLENEROWEJ W POLSCE
Anna Jania, Paula Jarmołowicz, Marta Kuczyńska, Anna Pytlak, Jakub Szwed, Janusz Opryński,
Rafał Sadownik, Ewa Wójciak
 
19.00 WERNISAŻ WYSTAWY POST-CYRK-SZTUKA, Stare Miasto­­­
od 20.00 Program Festiwalu Carnaval Sztuk-Mistrzów /wstęp wolny/
20.00 Wielka Parada Kuglarska - Plac Łokietka - w kierunku Ogrodu Saskiego
21.30 Prometeusz - spektakl akrobatyczno-taneczny - Muszla Koncertowa w Ogrodzie Saskim
22.00 - 24.00 Klub festiwalowy - Błonia pod Zamkiem
 
25 LIPCA – PIĄTEK
 
11.00 - 12.00
Prezentacje organizacji i projektów zagranicznych
Ivan Kralj /Zagrzeb, Chorwacja/  Festival novog cirkusa - 10 years of Croatian experience
Anne-Louise Cottet /Paryż, Francja/ CIRKOSTRADA network
Anna Jania /Amis, Francja/ Pôle National Cirque et Arts de la Rue; „Fete dans la ville” Festival
Veronika Štefanová /Praga, Czechy/ CIRQUEON - Centrum Rozwoju Nowego Cyrku
Donald Lehn /Madryt, Hiszpania/ Artistic Education in Circus and the FEDEC
 
12.00 - 13.30
OTWARTY PANEL DYSKUSYJNY: SIECIOWANIE CYRKOWE W EUROPIE I POLSCE
Piotr Chlipalski, Anna Jania, Ivan Kralj, Donald Lehn, Veronika Štefanová, Marta Szumiłowska.
Moderacja - Mirosław Urban
(prezentacja i spotkanie w językach polskim i angielskim - będą tłumaczone symultanicznie)
 
13.30
PODSUMOWANIE KONFERENCJI
 
14.00 - 16.00
TARGI SZTUKI
wymiana informacji i materiałów promocyjnych
grup, spektakli i projektów w Polsce
 
od 16.00
Program Festiwalu Carnaval Sztuk-Mistrzów, /wstęp wolny/, m. in.
16.00 - 16.20 Ikeda Yosuke - Rhythm - Krakowskie Przedmieście
16.00 - 16.40 Andrea Fidelio - On Air - Pl. Łokietka
16.00 - 16.40 Karcocha - Urban Imbalance - Plac Litewski
16.00 - 16.50 Animal Religion - Indomador - Namiot, Błonia pod Zamkiem
16.00 - 19.00 Klanzowe Miasteczko Zabaw Niezwykłych - Plac Litewski
16.00 - 21.00 Cabinet Fatalia - Fatalia´s Hypnotic Pendulum - gabinet dziwności - Plac przed Trybunałem, Rynek Starego Miasta
22.00 - 24.00 Klub festiwalowy - Błonia pod Zamkiem
 
 
 
Program artystyczny Festiwalu Carnaval Sztuk-Mistrzów
 
 
Organizator: Marta Kuczyńska & platforma badawczo-artystyczna Kejos, Warsztaty Kultury i Carnaval Sztuk-Mistrzów, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.       
Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
 
 
 
 
 
 
 
 
wrz 24, 2013
Kategoria: General
Napisał: admin

 

Już teraz zapraszamy Państwa do zapoznania się z Antologią tekstów Laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego Młodych "O wachlarz Wilhelminy". Antologia dostępna jest TUTAJ.

wrz 16, 2013
Kategoria: General
Napisał: admin

 

 

14 września 2013 roku odbył się Finał Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego Młodych "O wachlarz Wilhelminy". Do Sulechowa przybyli laureaci Konkursu z całej Polski - podróż niektórych z nich trwała ponad 20 godzin! Jesteśmy bardzo zadowoleni, że odwiedzili Państwo nas tak licznie. W programie Finału Konkursu znalazły się m.in.: Otwarty Turniej Jednego Wiersza, spotkanie autorskie z autorką tomu poezji "Jestem, która Jesteś" - Małgorzata Stachowiak-Schreyner oraz ilustratorką tegoś tomiku wierszy - Anetą Godyń oraz uroczyste wręczenie nagród wszystkim wyróżnionym i nagrodzonym w VII edycji Konkursu, a pod wieczór wybraliśmy się na rejs galarem po Odrze. Dziś pozostały niesamowite wspomnienia, pamięć o intersujących rozmowach na ważne tematy dla ludzi Kultury!

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do tego, by Konkurs mógł się odbyć!

Więcej zdjęć znajdą Państwo w galeriach, znajdujących się w zakładce: OKLM "O wachlarz Wilhelminy" oraz w Galerii zdjęć. Fotografie można przeglądać także na naszej stronie na portalu facebook.com: http://www.facebook.com/stowstellapolaris

 

sie 26, 2013
Kategoria: General
Napisał: admin

 

 

25 sierpnia zielonogórskim Starym Miastem na moment zawładnęły organizacje pozarządowe! To właśnie tego dnia odbył się Jarmark NGO  w ramach zakończenia działań Zielonogórskiej Kuźni III Sektora. Nie mogło nas tam zabraknąć! Na jarmarku prezentowaliśmy dzieła wykonane przez członków "Stelli Polaris". Załączamy także króciutką fotorelację z jarmarku, którą mogą Państwo obejrzeć w Galerii zdjęć.

 

 

sie 24, 2013
Kategoria: General
Napisał: admin

 

Poniżej zamieszczamy protokół z obrad jury Konkursu.

 

PROTOKÓŁ JURY VII OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU LITERACKIEGO MŁODYCH "O WACHLARZ WILHELMINY"
 
Na posiedzeniu w dniu 4 sierpnia 2013 – jury VII Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego Młodych "O Wachlarz Wilhelminy" w składzie:
 
Małgorzata Stachowiak-Schreyner – przewodniczący
Agnieszka Gadzińska-Grądkiewicz – juror
Ryszard Schreyner – sekretarz
Daniel J. Stachuła – juror młodzieżowy
 
po zapoznaniu się 232 zestawami prac postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:
 
GRAND PRIX KONKURSU  - w postaci wydania arkusza literackiego otrzymuje:
 
Aleksandra Smoczyńska z Warszawy za esej "Niemiecka wizja kobiecości pod polską lupą. Czyli jakiej płyty Rammsteina słuchali by Goethe i Wagner, błądząc pod lipami."
 
W kategorii I poezja jury przyznało:
 
NAGRODĘ I – Pawłowi Bieniowi z Jeleniej Góry za zestaw wierszy ("autoportret z pisaniem na krześle", "krucjatki", "zachciewaje")
 
NAGRODĘ II - Aleksandrze Cap z Birczy za zestaw wierszy ("skacząca proteza", "serce", "Herbata po ósmej kawie")
 
NAGRODĘ III - Weronice Tupaj z Karniowic za zestaw wierszy ("wycieczka", "ballada o smutnym aktorze", "kochankowie z Werony")
 
WYRÓŻNIENIA:
 
Magdalenie Zawilskiej z Lublińca za wiersz  "pociąg na Pluton"
Anecie Parzoń z Dzierżoniowa  za wiersz "Ikar"
Annie Zych z Oleśnicy za zestaw wierszy ("Gucio von kropki ma zaszczyt przedstawić swoje „Pięć minut"", "rozmowa w barze", "Werter w konfrontacji ze śmiercią", "mała zabawa przypisami")
 
Ponadto dostrzeżono wysoki poziom prac autorów o godłach : Katie, Szlifbruk, Flossa, Rzeczywistość, Szeleszczyciel
 
W kategorii I proza:
 
NAGRODĘ I  - Mateuszowi Witoldowi Rajowi z Praszki za opowiadanie "Czekając na Mendelssohna"
 
NAGRODY II nie przyznano
 
Dwie równorzędne NAGRODY III
 
Martynie Ogórek z Dankowic Pierwszych za opowiadanie bez tytułu ("Obserwowałem ją od dłuższego czasu…")
 
Wiktorii Juszczak z Zamościa za opowiadanie "Okruchy goryczy"
 
WYRÓŻNIENIA:
 
Izabeli Rudczuk z Gorzowa Wielkopolskiego za impresję "Zwykli ludzie o wielkich namiętnościach"
Paulinie Rudel z  Lubna za opowiadanie "Barnaba"
Piotrowi Studnickiemu ze Świdnicy za "Legendę o kamienicy pod złotym kogutem"
Klaudii Annie Rybołowicz z Białegostoku za opowiadanie bez tytułu ("Dla mieszkańców małego, nadmorskiego…")
 
Ponadto dostrzeżono prace autorów o godłach: Jaskółka, Oksygentnet, Jagoda, Fantasmagoria, Luna podglądacz.
 
W kategorii II poezja:
 
NADRODY I i II nie przyznano
 
Trzy równorzędne NAGRODY III:
 
Katrin Nehrebeckiej z Wrocławia za zestaw ("orzech", "w twoich oczach", "port")
 
Aleksandrze Bieńkowskiej z Warszawy za zestaw("żółte ciała niebieskie", "Andaluzja", "Mury Jerycha")
 
Agnieszce Wojciechowskiej z Czerwonej Wody  za zestaw ("La Strata", "gangrena", "luz")

WYRÓŻNIEŃ – nie przyznano

Zauważono prace autorów o godłach : Gałaj, Grzanka, Panna Cotta, Iris, Gaźbel Blóza, Laura Maria, Rossholde, Czarnolas, JiM, Kretomarium, Łazik, Beerhaplus, rudagąskasentymentalna.
 
W kategorii II proza:
 
NAGRODĘ I – Urszuli Piturze z Łaszczówki za opowiadanie "Naszyjnik i smok"
 
NAGRODĘ II – Katarzynie Helman za opowiadanie "Cave me"
 
Dwie równorzędne NAGRODY III:
 
Jakub Piesta z Białej Podlaskiej za opowiadanie bez tytułu ("Blask zachodzącego słońca…")
 
Monice Woldańskiej z Kalisza za opowiadanie "Za słowem"
 
WYRÓŻNIEŃ - nie przyznano
 
Ponadto dostrzeżono prace autorów o godłach : Vicious, Giusy
 
Na tym protokół zamknięto.
 
 
 
Tutaj następują podpisy jurorów.
 
 
 
 
 
sie 23, 2013
Kategoria: General
Napisał: admin
 
 
Warta uznania jest odwaga wejścia w przygody, znalezienia się w nieznanym: jest dzielny ten, kto otwiera się na ludzi i ma ochotę doświadczać, jak wyobrażenia o sobie spotykają się z otwartym, przecież nie zawsze bezpiecznym światem.
 
Widać w pracach, ile trudności czeka na wędrowca, gdy ten zrezygnuje z utartych ścieżek i szuka głosu, który ma pogodzić to, co najbardziej bliskie, z oczekiwaniami spoza „Ja”. Niewiele znam niebezpieczniejszych, a jednocześnie bardziej ożywczych, intrygujących wyzwań od rozmowy ze światem, ale takiej, żeby nie przemieniła się w trwały konflikt czy rozczarowanie.
 
A wśród nadesłanych kartek zaciekawiały wyobraźnią raczej prace uczestników poniżej osiemnastki; starsi częściej banalizowali siebie i otoczenie.
 
Natomiast przestrzeń, gdzie mogli mówić o własnych punktach widzenia najmłodsi gimnazjaliści, może niekoniecznie trafnie wobec rzeczywistych zamiłowań, trosk i zajęć ludzi w tym wieku, zdominowały gniazda monotematycznych wypracowań, które nauczyciele lub wychowankowie utożsamili z propozycjami literackimi.
 
Mam zresztą wrażenie, że szablony ze szkoły usztywniają sporo tekstów, bez względu na wiek uczestnika, pomimo widocznych u piszących chęci, by czuć się we wzorach komunikacji z programów edukacyjnych inaczej niż w zbrojach: walczymy, proszę państwa. Pytanie może brzmieć: z czym? Z czym walczymy i po co?
 
Być może literaturę od wypracowania odróżnia jasna świadomość, że realne życie rzadko przejmuje się poprawnością w schemacie: wstęp-rozwinięcie-zakończenie. A styl można widzieć tak samo jako skutek dostosowania się do reguł poprawności, jak i, wymagającą większej elastyczności, zgodność, harmonię między wyrażającym coś a wyrażanym.
 
Zatem, wybór piszącego sprowadzałby się być może do ustalenia, czy chce i może z autentyzmem opowiedzieć innym o świecie, jaki przeżywa, czy też woli przetestować zdolność do otrzymania od życia szóstki za to, że mówi wiarygodnie.
 
Zachęcam do wybrania pierwszej z dróg, chociaż jest trudniejsza, a może właśnie dlatego; druga z sygnalizowanych wydaje się jednak bardziej fortunna dla wypracowań.
 
Jeżeli miałabym myśleć o migawce literackiej na jeden z możliwych drogowskazów dla uczestników konkursu, wybrałabym chyba „Klucze”, zbiór osobistych szkiców Marii Kuncewiczowej, a z niego rozdział „Droga do piekieł”. Autorka, w rzece uchodźców wrześniowych płynącej przez Rumunię do Francji, dalej do Wielkiej Brytanii, mijała też Lublin. I stamtąd usłyszymy, że 
 
Ktoś podsunął mi krzesło. Ktoś biedny, bo ręka była brudna i nieśmiała. Teraz, po latach, dziękuję ci raz jeszcze, miłosierna ręko! Siadłam dla odmiany. Dziwiłam się niepomiernie, dlaczego ja siedzę na ulicy w Lublinie. Myślałam, czy na tym polega wojna, że ludzie porzucają swe życia, by siąść na nieznajomych ulicach i patrzeć, jak znajomi mijają ich bez ukłonu.
 
 
Jeżeli ktoś będzie miał pytania o szczegóły, proszę do mnie pisać.
 
 
 
 
 
sie 16, 2013
Kategoria: General
Napisał: admin
 
 
Zakończony właśnie konkurs literacki o Wachlarz Wilhelminy był bogatszy w prace konkursowe niż konkurs ubiegłoroczny, tak że było z czego wybierać (przynajmniej teoretycznie) laureatów. Trzeba jednak powiedzieć, że jury miało ciężki orzech do zgryzienia, ponieważ ilość bardzo często nie przechodzi w jakość i tym razem również tak było.
 
Pojawiło się bardzo wiele bylejakości w postaci zwykłych zaniedbań i niedociągnięć dyskwalifikujących pracę na starcie jak na przykład literówki, czyli przestawienia liter, dzięki którym „PIEKŁO” brzmi jak „PIEŁKO” i cały wiersz traci sens, brzmi śmiesznie, to, co miało być tragiczne. Wiele prac prozatorskich dotyczyło fantasy, bywały również jakby scenopisy co świadczy prawdopodobnie o dużym zainteresowaniu uczestników grami komputerowymi i filmami animowanymi, gdzie występują białe jednorożce i podobne stworzenia.
 
Wiele prac prozatorskich było wypracowaniami szkolnymi na jakiś temat, a to nie o taką literaturę chodzi nam na konkursie, chociaż tematy w nich poruszane były bardzo ciekawe, jednak tam również można popełnić błąd dyskwalifikujący pisząc np., że „Janusz Korczak został podopiecznym sierot”. Zastanawia również fakt, że już młodzież gimnazjalna pisze wiersze, w których zastanawia się nad sensem życia i narzeka na to jak jej źle, ale tak chyba jest od stuleci, że właśnie w tym wieku najbardziej się wszystko przeżywa i właśnie wtedy chce się zmieniać świat.
 
Pozostaje tylko mieć nadzieję, że za rok przy takiej samej ilości prac wzrośnie ich poziom, a tym samym ilość nagrodzonych autorów.
 
Ryszard Schreyner
sie 16, 2013
Kategoria: General
Napisał: admin
 
 
 
"Jest patos wielkich uczuć, patos szczerozłoty
i jest patos blagierski – środek na wymioty!"
 
Konstanty Ildefons Gałczyński, "Patos kabotyna"

 
 
Tym cytatem chciałbym rozpocząć niniejszy, króciuteńki szkic, podsumowujący prace nadesłane w tym roku na VII Ogólnopolski Konkurs Literacki Młodych „O wachlarz Wilhelminy” – swoją drogą, nazwa to długa, skrótowo zatem będę mówił po prostu o Konkursie.
 
Dlaczego właśnie ten fragment wybrałem? Ano dlatego, że mnóstwo w tekstach nadesłanych niepotrzebnego patosu, nadmiernej egzaltacji i całkowicie zbędnych Witkacowskich bebechów – chyba, że zamiarem autorów było stosunkowo wierne oddanie własnych emocji i stanów psychicznych. Winszuję pomysłu, wykonania jednak nie. Być może moje słowa brzmią ostro i złowrogo – tak! tekst, także ten zapisany, brzmi, pobrzmiewa gdzieś w uszach, w głowie, czasem nawet brzęczy niemiłosiernie nad uchem, spać nie daje nocami, gdy diaboliczne demony, wypełzające w koszmarną noc z parowów, jarów, wąwozów i przepaści, i tak dalej…
 
Nie miałem jednakże zamiaru krytykować dla samej krytyki. La critique pour la critique, jak l’art pour l’art. Cóż poradzić, kiedy zdecydowana większość prac konkursowych wzmaga we mnie uczucie litości i trwogi, ale katartycznego oczyszczenia brakuje? Mogę jedynie ponarzekać, tak po polsku, ludowo, w regionalnym stroju, tańcząc mazura czy innego poloneza. Alem człowiek młody i do narzekań rozlicznych a słodkich nieskory. Pochwały zatem zacznę czynić, tu i ówdzie okraszając drobnym przytykiem i uszczypliwością.
 
Kilkadziesiąt prac stało na dość dobrym poziomie. Pojawiło się także kilka tekstów bardzo dobrych, by nie mówić wybitnych – kimże ja jestem, by oceniać osoby, które są moimi rówieśnikami? Mogę razem z Wami zadawać sobie pytanie, nad którym głowił się równie młody Andrzej Bursa: Jak oddać zapach w poezji? Nie wiem. Nie ma jednej, słusznej, genialnej wskazówki, która mogłaby nauczyć pisania wierszy. Poetyki normatywne już dawno odeszły do lamusa, a niemal każdy współczesny „poradnik wierszokletów” zachwyca mnie w taki sam sposób, jak Juliusz Słowacki zachwycał Gałkiewicza, ku pokrzepieniu irytacji i przerażenia profesora Bladaczki.
 
O prozie zatem słów kilka. O tej lepszej, bo o gorszej kiedy indziej. Niewiele wspaniałych tekstów, które porwały mnie całkowicie, ale udało się. Odleciałem, odpłynąłem w te wykreowane światy fikcji i złudzeń. Lekkość narracji, dobre dialogi, (nie?)nachalność partii opisowych, a wszystko to okraszone doskonałą puentą, inkrustowane dobrze dobranymi środkami stylistycznymi. Łyżką dziegciu niech stanie się apel: czytajcie swoje teksty kilka, kilkanaście razy i starajcie się wychwycić literówki oraz pojedyncze błędy.
 
Dygocącym krokiem najmłodszego jurora przechodzę do podziękowań. Organizatorom – za to, że zaprosili mnie do grona jurorskiego. Autorom – za to, że mogłem czytać ich prace. Za to, że mogłem wzruszać się i śmiać się do rozpuku. Literaturze – za to, że strąca na dno (a może w przepaść?), by za chwilę zbawić Czytelnika.
 
 
Daniel J. Stachuła
sie 15, 2013
Kategoria: General
Napisał: admin
 
 
Rozpoczynamy krótkie przedstawienie opinii osób, zasiadających w tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego Młodych "O wachlarz Wilhelminy". Na początek - Przewodnicząca Jury - Małgorzata Stachowiak-Schreyner i jej refleksje na temat nadesłanych prac.

Konkursowi „ O wachlarz Wilhelminy” przyglądam się od jego powstania-jako jedyny juror wszystkich edycji konkursu mogę bieżący rok ocenić z perspektywy lat ubiegłych. Daje się zauważyć, że zaciera się granica między kategoriami - co więcej kategoria I, w tym roku zaprezentowała się o wiele lepiej niż starsi, zwłaszcza w dziedzinie poezji.

Prace konkursowe od pewnego czasu pokazują pewien trend i obrazują co młodzi ludzie czytają, oglądają, czym żyją. W roku 2012 mnóstwo prac „ociekało krwią” a grasowały w nich demony, wampiry i upadłe anioły – echo mody na "Zmierzch" i zmierzchopochodne w podobnej im bardzo kiepskiej jakości. W tym, w poezji niezwykle często pojawił się motyw spadania w przepaść, skoku z mostu, tracenia gruntu pod nogami, wołania o pomoc – zastanawiające, i smutne zarazem, bo to sygnał, że świat dla ludzi młodych to nie jest przyjemne miejsce, a to nie wróży dobrze na przyszłość.

W pracach prozatorskich często pojawiały się próby zmierzenia się z fantasy, często niestety oparte na niedobrych pop-wzorcach. Fantasy to gatunek niezmiernie trudny, wymaga stworzenia od podstaw nowego świata, języka, nacji. Trudno tu być oryginalnym. Udało to się w pełni raz, i praca z gatunku fantasy znalazła się wysoko wśród laureatów, mimo, iż była to praca najkrótsza. Zresztą wszystko, co warsztatowo dobrze zrobione zasługuje na nagrody – tak więc wśród nagrodzonych znalazł się i zestaw poezji rymowanej, bo to nie tak, że takiej się nie nagradza. Taką po prostu, wbrew pozorom bardzo trudno napisać dobrze, tym większym zaskoczeniem było dla nas, że autor ma czternaście lat.

Postawiliśmy w edycji 2013 na różnorodność, Grand Prix zdobył po raz pierwszy esej, bardzo wysoko ulokowała się poezja bawiąca się formą, nawet rozmiarem czcionek. Trochę uderzył w pracach brak pomysłów na historię, a przecież literatura to sztuka opowiadania historii. Pamiętajmy że po drugiej stronie kartki jest jej odbiorca, który ma prawo powiedzieć „A co mnie to obchodzi…” albo się zachwycić. Wyłowiliśmy tegoroczne perły, ci którzy otarli się o nagrody znaleźli się wśród zauważonych. Mam nadzieję, że konkurs urośnie na tyle, żeby można było grono laureatów powiększać.

Werdykt musi pogodzić gust czterech różnych osób, w tym roku po raz pierwszy w jury znalazł się juror młodzieżowy, o dziwo mimo niemal 30 lat różnicy między jurorem najmłodszym a najstarszym, w przyznawaniu nagród byliśmy bardzo zgodni.



Małgorzata Stachowiak-Schreyner


sie 6, 2013
Kategoria: General
Napisał: admin
 
 
 
Szanowni Państwo!
 
Chcielibyśmy Państwa poinformować, że trwają prace nad rozbudowaniem strony internetowej Stowarzyszenia. Z wielką chęcią przyjmiemy wszelkie uwagi i wskazówki dotyczące funkcjonowania strony - szczegóły w zakładce: Kontakt.